Content House | Natiivisisällön on oltava parempaa
4432
post-template-default,single,single-post,postid-4432,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Natiivisisällön on oltava parempaa

 

“Kukaan ei lue mainoksia. Ihmiset lukevat sitä mitä he haluavat – mutta joskus sekin saattaa olla mainos.” – Howard Luck Gossage

 

Tiedätkö, mitä kaikkea natiivimarkkinointi voi tehdä brändisi hyväksi?

Natiivimarkkinointi on rehellisesti kaupallista sisältöä, joka mukautuu kanavansa luonnolliseen muotoon ja esitystapaan. Se kiinnittää kanavaa kuluttavan lukijan huomion aidosti kiinnostavalla aiheella ja luo positiivisen tunnesiteen sisällön esittelemään asiantuntijaan tai ratkaisuun.

Natiivimarkkinointi on tehokas brändinrakennuksen väline: onnistunut straginen sisältö lisää tunnettuutta, muovaa brändimielikuvaa toivotunlaiseksi, tehostaa asiantuntija- tai työnantajakuvaa sekä välittää tietoa ja tietoutta ratkaisuista, palveluista ja tuotteista. Sisältö voidaan rakentaa ja räätälöidä minkä tahansa tavoitteen toimivaksi, konkreettiseksi tueksi.

Natiivimainonta ja strateginen sisältö ovat tulleet jäädäkseen osaksi markkinointiviestintää kaikilla liiketoiminnan sektoreilla. Meillä on käytössämme loistavia työkaluja, tekijöitä ja kanavia. Kuitenkin on yhä olemassa hämmennystä siitä, mitä hyvä natiivimainonta on ja miten sitä tulisi tehdä – ja epäilyksiä siitä, voiko maksettu sisältö olla yhtä hyvää kuin “aito” sisältö. Tai pahimmassa tapauksessa hyvää ollenkaan.

 

Tosiasia on tämä: ollakseen yhtä hyvää kuin ”aito” sisältö, natiivisisällön on todella oltava yhtä hyvää kuin aito sisältö.

 

Yksinkertaisuudessaan: kaupallisen sisällön on oltava aitoa sisältöä. Jos se on omanapaista mainostekstiä tai pelkkä myyntipuhe, se ei ole natiivimarkkinointia.

Ollakseen toimivaa natiivimarkkinointia, natiivisisällön on oltava parempaa. Sen pitää istua tyyliltään, kieleltään ja muodoltaan valitun median toimitukselliseen tyyliin sekä ei-kaupalliseen sisältöön. Sen on oltava enemmän kuin se, kuinka monta faktaa yrityksestäsi saat mahtumaan 3000 merkkiin. Sen pitää kertoa vilpitön tarina ja tarjota tietoa, jota kohderyhmäsi oikeasti haluaa kuulla. Tämä tarina ja tieto eivät joka rivillä liity suoraan yritykseesi. Natiivisisällön on lakattava aliarvioimasta yleisöään.

Tehdäksesi hyvää natiivisisältöä sinun pitää tuntea brändisi ja kohdemarkkinasi läpikotaisin – ja ennen kaikkea luottaa molempiin. Myös luottamus sisällöntuottajatiimisi kykyyn välittää viestisi oikeassa muodossa on tärkeää. Samoin luottamus siihen, että lukija omaksuu sisällön myös rivien välistä: siellä syntyy natiivisisällön suurin teho. Paras natiivi kertoo mainostettavasta yrityksestä tai tuotteesta vain 20-30%:n verran koko sisällön mitasta. Muu on vilpittömästi lukijaa, katsojaa tai kuuntelijaa varten.

Simon Sinek kertoo legendaarisessa TED talkissaan meille tämän: He eivät osta sitä mitä teet, vaan he ostavat sen miksi teet sitä mitä teet.

Tässä sanomassa piilee kaava myös siihen, miksi ja miten natiivimarkkinointi tehoaa. Kohderyhmääsi ei kiinnosta jokainen yritykseesi, tuotteisiisi tai palveluihisi kuuluva yksityiskohta (ostovalmiudesta puhumattakaan), kunnes se luottaa sinuun ja pitää sinusta. Potentiaalisia asiakkaitasi ei kiinnosta ostaa sinulta, kunnes he ovat ensin ostaneet sen, miksi teet mitä teet. Eikä yrityksesi ”miksi” tule kuuluviin perinteisessä, yksisuuntaisessa markkinointiviestinnässä.

Meitä pommitetaan jatkuvasti markkinointiviesteillä – ne tunkevat feedeihimme, hyökkäävät silmillemme ja huutavat hälystä kuuroutuville korvillemme jokaisesta käyttämästämme mediasta. Meistä on myös tullut loistavia torjumaan nämä viestit, usein pienintäkään mahdollisuutta antamatta. Mutta entä jos kohderyhmäsi haluaisi lukea mainoksesi?

Yksisuuntaisen metelin sijaan on tuotettava lisäarvoa, joka rakentaa toivomamme sillan. On kerrottava – eikä rautalangasta, vaan antaen lukijan ja kokijan itse oivaltaa – miksi asiakkaasi pitäisi luottaa siihen, että voit ratkaista heillä olemassa olevan ongelman tai tarpeen.

Sinunkin yritykselläsi on rehellinen vastaus kysymykseen “miksi?”. Miksi minun pitäisi luottaa asiantuntemukseesi, ostaa palvelusi, rahoittaa hankkeesi tai investoida tuotteeseesi? Vastaus löytyy yrityksesi arvoista, ihmisistä innovaatioiden takana, tekijän intohimosta, aidoista kokemuksista syntyneistä tarpeista. Se löytyy asiakkaasta tai työntekijästä, jonka elämää toimintasi on koskettanut, tai yrityksen matkasta, jonka varrelta on kertynyt toinen toistaan kiinnostavampia tarinoita. Se löytyy aidosta asiantuntemuksesta ja oivalluksista, jotka elävät myyntipuheiden ja mainosten kiiltävän pinnan alla.

Natiivisisällön on oltava parempaa, ja sen on oltava aitoa.

No Comments

Post a Comment